‘Het vergt van beide kanten openheid en durf’

Noor Wobbes (29) is content creator bij Avabel Nederland BV en werkt daarnaast als decoratieschilder. Ze vertelt hoe belangrijk een inclusieve werkplek is, waar met openheid en begrip een werkomgeving wordt gecreëerd waar iedereen zich gewaardeerd voelt. Ook als je autisme hebt.

Onwetendheid

“Het is meestal gebrek aan kennis,” begint Noor. “Werkgevers weten niet goed hoe ze om moeten gaan met sollicitanten die andere of extra behoeften hebben in vergelijking met de sollicitanten die ze gewend zijn.” Ze doelt op onwetendheid over wet- en regelgeving, maar ook op het niet kunnen inschatten van de talenten van een (toekomstig) werknemer. Noor spreekt uit eigen ervaring, als ze vertelt over solliciteren vanuit een bijzondere positie. 

“Voordat ik bij Avabel op gesprek ging, heb ik mij van tevoren ingelezen in het bedrijf en in Richard, de eigenaar. Hij had al zoveel ervaring met jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, dat ik mijn verhaal bij hem wel durfde te doen. Ik heb behoefte aan structuur en moet af en toe echt een dag opladen om prikkels te kunnen verwerken.” Bij Avabel kan dat. Ze heeft flexibele werktijden en werkweken. En ze krijgt de ruimte om haar passie, decoratieschilderen, op detacheringsbasis vanuit Avabel te doen. “Echt een droombaan”, zegt Noor. “Waarin het beste van beide werelden samenkomt: financiële zekerheid, structuur en collega’s van Avabel en ook kunnen doen wat ik het liefste doe: decoratieschilderen!”

Durf te vragen

Noor benadrukt het belang van begrip aan de kant van de werkgever. “Je krijgt soms te maken met vooroordelen, vandaar dat ik het best spannend vind om het label autisme te benoemen. Ik ben bijvoorbeeld sociaal best heel vaardig, maar voor mij is het niet haalbaar om 40 uur per week te werken.

Ook is onwetendheid vaak de oorzaak van misverstanden. Noor adviseert werkgevers om zich te verdiepen in de achtergrond en uitdagingen voor de werknemer, zonder in vooroordelen te vervallen. “Mijn tip voor werkgevers is: schroom niet om wat je niet weet, gewoon te vragen aan de sollicitant.” Toch begrijpt ze dat dit door privacyoverwegingen soms lastig kan zijn. Een gesprek over werkomstandigheden lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk blijkt dit toch lastig als het gaat om medewerkers met een arbeidsbijzonderheid. “Openheid en communicatie zorgt voor duidelijkheid en voorkomt onnodige spanningen,” aldus Noor.

De kracht van ondersteuning

Wat Noor persoonlijk erg heeft geholpen: iemand meenemen naar belangrijke gesprekken. “Het is niet dat ik het niet zelf kan, maar soms kom ik niet op de juiste vragen die belangrijk zijn om te stellen. En dan is het gewoon handig om een extra stel hersens mee te nemen, vooral bij arbeidsvoorwaardengesprekken.”

Inclusie is geen utopie

Inclusie op de werkvloer gaat niet alleen over aanpassingen of regelingen, maar vooral over openheid, communicatie en begrip. Door als werkgever vragen te stellen en als werknemer je grenzen en behoeften aan te geven, kan een inclusieve en gezonde werkplek worden gecreëerd waar iedereen zich gewaardeerd voelt.

Een inclusieve werkplek is geen utopie, maar vraagt om wederzijds begrip en bereidheid om samen te werken. Of, zoals Noor zegt: “Het vergt van beide kanten openheid en durf, maar het is zeker mogelijk.”

Tips van Noor voor werkgevers

  1. Sta open voor het gesprek
    Begin het gesprek met een open houding en stel vragen.
  2. Erken en bespreek aannames en vooroordelen
    Mocht de werknemer een beperking benoemen, vraag of er op de werkvloer ondersteuning of aanpassingen nodig zijn. Bespreek aannames en clichés en vraag of de werknemer zich daarin herkent – of juist niet. Dit laat zien dat je openstaat voor hun perspectief, zonder dingen voor hen in te vullen.
  3. Job carving
    Kijk of er mogelijkheden zijn voor job carving in plaats van op zoek te gaan naar iemand die precies in het hokje van de vacature past. Zo maak je optimaal gebruik van iemands vaardigheden.
  4. Volg de HARRIE MKB-module of een HARRIE-training
    Deze training kan helpen om beter met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt om te gaan.
  5. Kort lijntje
    Zorg dat de werknemer een kort lijntje heeft met een meedenkende collega, leidinggevende, jobcoach of vertrouwenspersoon.

Tips van Noor voor werknemers

  1. Maak je situatie begrijpelijk
    Leg je situatie uit via beeldspraak of simpele taal. Zo kunnen zelfs collega’s die jouw situatie niet direct begrijpen, het toch voor zich zien. Bijvoorbeeld: “Mijn batterij is vanochtend maar voor 40% opgeladen, dus ik red het niet om…”
  2. Neem de tijd
    Als direct reageren op vragen lastig is, geef dan aan dat je soms wat tijd nodig hebt en er graag later via telefoon of mail op terugkomt, mits daar ruimte voor is.
  3. Bereid je goed voor
    Ga voor het (sollicitatie)gesprek na wat je goed kunt, maar ook wat je daarvoor nodig hebt. Schrijf het op en neem dit mee naar het gesprek.
  4. Ken je grenzen
    Weet wanneer je gas moet geven en wanneer je op de rem moet trappen. Vertel dit ook aan je werkgever of leidinggevende. Enthousiasme is goed, maar soms moet je aangeven dat je genoeg op je bord hebt.
  5. Maak je situatie begrijpelijk
    Leg je situatie uit via beeldspraak of simpele taal. Zo kunnen zelfs collega’s die jouw situatie niet direct begrijpen, het toch voor zich zien. Bijvoorbeeld: “Mijn batterij is vanochtend maar voor 40% opgeladen, dus ik red het niet om…”
lees het verhaal van Filiz