
Hoe zet je Equality, Diversity & Inclusion (ED&I) in jouw organisatie op de kaart?
10 tips van Filiz Sazoglu-Durmus, ED&I leader op de afdeling People&Culture bij IKEA
Zorg dat de thema’s ED&I verweven zijn met de missie, visie en kernwaarden van je organisatie. En maak dat ook in woord en geschrift zichtbaar.
“Dan wordt ED&I ook onderdeel van je bedrijfsdoelstellingen, HR doelstellingen, cultuur en recruitment. Niet voor niets heet HR bij IKEA People & Culture.”
Benoem op welke dimensies je ED&I doelstellingen en commitment gaat formuleren.
“Bij IKEA zijn dat nationaliteit & culturele achtergrond, diversability, lhbtq+, genderequality en leeftijd & levensfase.”
Maak dimensies zichtbaar met een open en veilige cultuur.
“ED&I laat zich lastig meten. Met een open en veilige cultuur worden de dimensies vanzelf zichtbaar op de werkvloer en zijn mensen er eerder open over.“
Nodig mensen in de organisatie uit om mee te denken en doen op ED&I.
“Met een ambassadeursnetwerk maak je het VAN de mensen, in plaats van VOOR de mensen. Met meer mensen bereik je meer. En het levert jouw organisatie goede ideeën, nieuwe invalshoeken en verfrissende perspectieven op.”
Organiseer een aansprekende communicatiecampagne om het onderwerp op laagdrempelige, herkenbare wijze op de kaart te zetten.
“De postercampagne #IederHoofdWerktAnders van IKEA: medewerkers vertellen op integere, positieve wijze hoe hun hoofd werkt en wat zij nodig hebben om hun talenten optimaal tot bloei te laten komen.”
Neem de tijd om de eerste schapen over de dam te krijgen. Goed voorbeeld doet volgen.
“Zorg dat mensen zich veilig en gehoord voelen, neem zorgen en overwegingen serieus en betrek mensen bij de invulling en invalshoeken.”
Geef het tijd: ook met kleine stapjes worden grote afstanden afgelegd.
“Accepteer dat niet iedereen (meteen) enthousiast meedoet. Vier en laat zien waar enthousiasme en energie op zit. Maak een begin: een sneeuwballetje rol je uiteindelijk tot een grote sneeuwbal.”
Integreer ED&I in het wervingsproces: inclusive value based recruitment.
“Hoe belangrijk is een cv? Is het niet veel belangrijker wat iemands leervermogen en potentie is? Leg daar dan meer de nadruk op. Vraag: wat heb jij nodig om te slagen? In plaats van: Wat kan jij voor ons betekenen?”
Wees niet bang om het fout te doen. ‘Own your mistakes’.
“Als je bang bent om het fout te doen of mensen voor het hoofd te stoten, verstar je. Begin gewoon. Al doende leer je. Praat niet voor andere mensen. Doe geen aannames. Vraag wat mensen nodig hebben. En wees eerlijk. Zeg het als iets niet kan. Kijk naar wat wel kan.”
Besef: je bent nooit klaar. ED&I zit in mensen, niet in beleid en processen.
“Wat geldt voor medewerkers, geldt ook voor ED&I: je realiseert alleen bloei en groei met doorlopende, oprechte aandacht en ruimte voor (andere) ideeën.”
Benieuwd naar het verhaal van IKEA en de aanpak van de aanpak van Filiz Sazoglu-Durmus? Lees hier het interview.